Hegau-Runde ab Radolfzell

Ik woon nu meer dan 4 jaar in Konstanz en er is zeker veel te zien en te beleven op de Bodensee-fietsroute mijn favoriete deel is de Höri, tussen Radolfzell en Stein am Rhein maar het wordt erg druk op het fietspad, vooral in het hoogseizoen. Dan is het Hegau circuit precies goed.

De route

Radolfzell – Moos – Bohlingen – Rielasingen-Worblingen – Singen (Hohentwiel) – Volkertshausen – Aach – Aachtopf – Eigeltingen – Lochmühle – Schloss Langenstein – Wahlwies – Stahringen – Radolfzell

De paden zijn deels geasfalteerd of geasfalteerd en lopen over aparte fietspaden of over veldwegen en lokale wegen. Het is dus een bonte mix, geschikt voor toerfietsen, maar minder voor racefietsers of kinderen.

Deze dagtocht voert naar het achterland van het Bodenmeer, naar de zogenaamde Hegau. Velden, weiden en fruitbomen zijn onze metgezellen, samen met de vulkanische kegelbergen die typisch zijn voor Singen. Langs de rivier de Aach is de route vlak naar de bron van de Aach en dan licht heuvelachtig naar Eigeltingen naar de Lochmühle molen en terug naar Radolfzell via Schloss Langenstein.

Misschien denk je er net zo over als ik: je kunt wel enthousiast zijn over de excursie, maar bijna niemand kent de plaatsen waarover je kunt vertellen.

Radolfzell

Reis naar Radolfzell

Met de auto
Neem de snelweg tot het knooppunt Hegau, waar de A81 en de A96 samenkomen. Vanaf het knooppunt volgt u de B33 richting Radolfzell.

Trein / Bus
De dichtstbijzijnde langeafstandsstations van de Deutsche Bahn, Friedrichshafen en Singen, worden elk half uur aangedaan. Naar het dichtstbijzijnde Zwitserse langeafstandsstation, Schaffhausen, rijden de treinen ten minste eens per twee uur.
In Radolfzell stoppen bijna alle bussen op het centrale busstation, dat direct aan het treinstation van Radolfzell ligt.

Bewegwijzering

Wegwijzer rivierbelevenispad Hegauer Aach

Op het Hegau-circuit volg ik verschillende wegwijzers, maar deze is bijna altijd een trouwe metgezel tot aan de bron van de Aach: Flusserlebnispfad Hegauer Aach.

EuroVelo 6 wegwijzer

Vanuit Eigeltingen kun je gewoon de borden voor Eurovelo-fietsroute 6 terug naar Radolfzell volgen.

Onderweg

Vanaf het treinstation in Radolfzell fiets ik eerst over het Bodensee-fietspad aan de kant van het meer, langs een geweldige bomenlaan naar Moos. In het dorp sla ik rechtsaf en volg de fiets- en wandelpaden naar Bohlingen. Vlak voor Bohlingen kom ik voor het eerst de wegwijzer van de Hegau Flusserlebnispfad tegen, die me bijna altijd betrouwbaar door de dorpen leidt.

Landschap in de buurt van Bohlingen

Ik stop vaak om foto's te maken van het landschap, dat nu in bloei staat in de lente, en om te genieten van de rust en stilte, want er zijn echt niet veel fietsers op de weg zo ver van het Bodensee-fietspad. Als er een passeert, zeggen ze gedag - heel vriendelijk.

Het gebrek aan bewegwijzering in het centrum van Rielasingen maakt het echter een beetje moeilijk. Daar eindigt het fietspad bij de Altert-Ten-Brink-Straße, vlak voor een bruggetje aan mijn rechterhand. Ik steek de brug over en sla linksaf de Aachweg in. Na een paar honderd meter eindigt de weg op de hoofdweg en willen de fietsborden me naar rechts leiden.

Als ik nu achteraf beter weet:
Je steekt de hoofdweg over en volgt een pad direct aan de overkant naar beneden naar de Aach. Dit kun je vervolgens ontspannen fietsen in het groen direct langs de Aach naar Singen.

De ruïne van het fort Hohentwiel

De hele tijd kijk ik uit naar de ruïnes van de vesting Hohentwiel, die troont op een rotsachtige heuveltop van vulkanische oorsprong achter Singen. Vlak voor het voormalige Landesgartenschau zie ik het voor het eerst. Theoretisch kun je het ook bezoeken, maar daar is niet genoeg tijd voor op het Hegau circuit. Dan kun je beter een andere keer direct terugkomen voor de ruïnes en het combineren met een korte wandeling, want Singen is ook goed bereikbaar met de trein.

Het staatstuinbouwtentoonstellingterrein uit 2000 is niet alleen in het voorjaar de moeite waard met zijn weideboomgaarden en heesterperken. Het fietspad loopt er direct doorheen en de stadstuin, gelegen op een eiland, is ook ideaal voor een korte pauze in de bloemenzee.

Huizen bij Volkertshausen

Het wordt hier weer lastig, op het voormalige Landesgartenschau in Singen. Ik moet niet de borden naar Singen Zentrum volgen, maar rechtdoor richting Hilzingen / Ramsen. De borden eindigen in de Schaffhausener Straße bij de Scheffelhalle in Singen. Het fietspad gaat rechts van de Scheffelhalle verder langs de Aach.

Algemeen belangrijk om te onthouden:

Je kunt altijd de loop van de Aach volgen, ook al lijkt het er soms op het eerste gezicht niet op, vooral omdat de Aach zich graag een beetje verbergt.

Aachquelle

Ik verlaat Hohentwiel aan de linkerkant en rijd verder richting Beuren an der Aaach en Volkertshausen naar de Aachtopf – de bron van de Aach. Het is de grootste bron van Duitsland en hier komt het water dat onder andere uit de Donau sijpelt tussen Immendingen en Fridingen terecht. Je kunt echter niet zien hoe het water van onder de grond omhoog borrelt, omdat de bron zich in een ondergrondse grot bevindt. Bovengronds ziet het eruit als een idyllisch gelegen meertje met een restaurant met terras en uitzicht op de bron ernaast.

Ik volgde het wandelpad naar de andere kant van de bron en na slechts 10 minuten klimmen had ik een prachtig uitzicht op Aach – zowel de stad als de rivier. Het kleine uitstapje is de moeite waard.

Panoramisch uitzicht over Aach
Lochmühle bij Eigeltingen

Daarna besloot ik om het fietspad langs de hoofdweg voor ongeveer 4 km rechtstreeks naar Eigeltingen te volgen, omdat ik honger had en de Lochmühle me werd aanbevolen. Het is de snelste weg en niet zo slecht als het er op de kaart uitziet. Het gaat door het bos en tussen de weg en het fietspad is de groenstrook wel vier meter breed.

In Eigeltingen volgde ik de borden naar de Lochmühle - een avonturenrestaurant in een 400 jaar oude boerderij. Ik wist echter niet dat dit in een recreatiepark ligt met een dierenpark, een kinderboerderij, een avonturenspeeltuin en dat je er ook kunt paardrijden, miniquads rijden en op een tractor rijden.

In Eigeltingen volgde ik de borden naar de Lochmühle.

Ik had geluk dat ik al na 5 minuten zoeken een plekje in het restaurant vond. Doordeweeks is het er zeker rustiger, maar ik had me de herberg wat idyllischer en relaxter voorgesteld, zo helemaal op het platteland - dat was het niet. Het eten was echter uitstekend - goede prijs voor goede kwaliteit.

Als je toch naar de Lochmühle wilt rijden, volgt hier een kleine tip:

Volg de lokale borden niet de hele weg, want het gaat een lange heuvel op, om aan het eind weer naar beneden te gaan.

Volg de borden door het dorp tot je bij de hoofdweg komt die naar rechts afslaat. Sla daar linksaf en meteen weer linksaf de Hinterdorfstraße in. Steek de Krebsbach niet over, maar ga eerst rechtsaf. Je passeert de Krebsbach Halle Eigeltingen en volgt de weg slechts licht bergopwaarts naar de grote parkeerplaats van de Lochmühle.

Kasteel Langenstein bij Orsingen-Nenzingen

In het dorp Eigeltingen gaat het fietspad goed bewegwijzerd verder in de richting van kasteel Langenstein, dat wordt omgeven door een golfbaan en een carnavalsmuseum bevat. Vanaf hier wordt het licht heuvelachtig en leidt de bewegwijzering van het Eurovelo-fietspad 6 me voornamelijk over landwegen richting Radolfzell. Dit doet echter niets af aan het uitzicht, want de route loopt door bossen, over velden en door mooie dorpjes. Oké, een kort stukje gaat ook over de B34, maar dat is bijna vergeten.

Er is ook een optie om van Eigeltingen via Steißlingen naar Radolfzell te gaan. Op de kaart zag het er echter een stuk heuvelachtiger uit dan de variant die hierboven is genoemd, dus besloot ik het niet te doen.

Mijn conclusie:

De Hegau-Runde is een prachtige route die ook door minder ervaren fietsers goed te fietsen is.