Zwei Tage am Untersee mit dem Mountainbike

Twee dagen aan de Untersee met de mountainbike

Dag 1: Radolfzell – eiland Reichenau, 52 km / 1000 hoogtemeter

Mountainbike Bodensee Bodanrück

Dit weekend wilde ik van de klassieke Bodensee-fietsroute af en door het achterland tussen Überlingen en Untersee fietsen. De Bodanrück, zoals de grote bult tussen de twee delen van het Bodenmeer wordt genoemd, is een idyllisch paradijs voor mountainbikers, wandelaars en kenners (zoals ik).

Mountainbike Bodanrück

De start:

We komen laat in de ochtend aan met de trein vanuit Ulm, dankzij het Baden-Württemberg-Ticket is de reis met de fiets snel en goedkoop. Op de weekendmarkt van Radolfzell laden we onze rugzakken met reisbenodigdheden en gaan we meteen op pad om de eerste hoogtemeters te beklimmen.

Snel rijden we de stad uit over het fietspad en rijden eerst een klein stukje over het fietspad langs de weg naar Möggingen. Als het warmer was geweest, hadden we meteen een duik genomen in de Mindelsee – een meertje aan de rand van het bos – maar we gaan verder bergopwaarts naar Güttingen. Vanaf hier zijn we dankbaar dat we de GPS bij ons hebben, want er zijn veel bospaden te volgen waarvan de afslag al snel een verkeerde afslag kan worden. En wie wil er nou voor niets bergopwaarts trappen...

Uitzicht op Überlingen

Liggeringen, de ruïnes van Altbodman en Hof Höfen:

De Altbodman ruïnes liggen op de top van onze bijna een uur durende klim, iets ten westen van Liggeringen. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op Überlingen en het meer van Überlingen. Maar ook het uitzicht in het achterland is prachtig; vanaf het hoogste punt van de Bodanrück kun je tot diep in de Hegau met zijn vulkanische bergen kijken.

Uitzicht op de Hegau
Curryworst pauze

Net voor Langenrain besluiten we te pauzeren bij de Waldstube Hof Höfen. In de schaduwrijke biertuin zijn er eenvoudige maar zeer goede gerechten, een kleine speeltuin en veel ruimte voor fietsers en wandelaars.

Eenzame paden op de Bodanrück
Rohnhauser Hof

Dettingen, uitzichtspunt Purren en boottocht naar eiland Reichenau:

We rijden bergafwaarts naar Freundtal om een laatste stukje bergopwaarts te rijden naar Rohnhauser Hof. Het kleine landgoed in het bos boven Dettingen is in de hele regio bekend om zijn kippeneieren en biedt ook gedistilleerde dranken aan op zijn landerijen.

Na Dettingen volgt het Ziegelhof, dat ook een leuke biertuin te bieden heeft en een populaire gezinsbestemming is vanwege de ongeveer honderd paarden. Maar wij concentreren ons op het fietsen en gaan het volgende bos in tussen Dettingen, Dingelsdorf en Litzelstetten. We krijgen de tip van andere fietsers om naar het Fuchshof in Oberdorf te fietsen, waar je je eigen aardbeien kunt plukken of op een schaduwrijke plek een goede koffie met zelfgebakken cake kunt drinken. Zo gezegd, zo gedaan. En we hebben er zeker geen spijt van gehad.

Versterkt nemen we de Höhenweg naar Litzelstetten en van daaruit klimmen we over het steile pad naar Purren. Bij Föhnweer kun je vanaf hier het einde van het meer zien en tot in de Oberstdorfer Alpen kijken. Vandaag zijn we echter alleen onder de indruk van de pittoreske wolkentorens die ons al de hele dag vergezellen.

Minster van Reichenau
Sandseele Reichenau

We fietsen nog een laatste keer over het Bodanrückbos, langs de Dettinger Weiher naar Allensbach. Hier stappen we op de boot naar het eiland Reichenau en sluiten de avond af op camping Sandseele met een prachtige zonsondergang.

Dag 2: Eiland Reichenau – Stein am Rhein – Radolfzell, ca. 54 km / 1100 hoogtemeter

Boottocht in de regen

Boottocht naar Zwitserland, kasteel Arenenberg, Stein am Rhein en Schiener Berg

Het weer is vandaag helaas niet zo goed als gisteren. Maar de zon verschijnt tenminste af en toe tussen de regenwolken door.

Met deze vooruitzichten is het niet zo gemakkelijk om op te staan. Bovendien voelen we de kilometers van de vorige dag nog in onze benen. Gelukkig vertrekt het zonneschip pas om half elf, zodat we tijd hebben voor een uitgebreid ontbijt en een korte rondleiding over het eiland Reichenau, dat zich niet alleen een groente-eiland maar ook UNSESCO Werelderfgoed mag noemen. Kort voor elven bereiken we met de eerder genoemde zonnepont het Zwitserse dorp Mannenbach.

Kasteel Arenenberg

Het fietspad leidt ons meteen steil omhoog. Het is goed dat we na de eerste meters klimmen even op adem kunnen komen bij het kasteel Arenenberg van Napoleon en ons kunnen vergapen aan het prachtige uitzicht over de Reichenau tot aan Radolfzell.

Rijd in de regenwolken

De route gaat steil omhoog, deels door bossen en langs bosranden, altijd met een prachtig uitzicht op de Untersee en het punt waar de Rijn het Bodenmeer weer verlaat. Daar tegenover ligt Duitsland en de Höri.

Het mooie weer is nu helaas voorbij, we rijden zo snel mogelijk en zonder stops naar Stein am Rhein. Hier hebben we genoeg aan een snelle kop koffie in het gezellige, maar vandaag regenachtige oude centrum, voordat we verder rijden over de steile Schiener Berg naar Radolfzell. Als het weer vandaag was blijven meewerken, hadden we zeker nog een paar stops gemaakt, maar we waren blij toen we het treinstation van Radolfzell bereikten om aan onze terugreis te beginnen.