Rennrad Bodensee

Rond de Bodensee op een racefiets

Half april maakten we gebruik van de vrije dagen en fietsten we een keer rond het prachtige Bodenmeer.
Ons plan was om op één dag zo ver mogelijk te fietsen, te kamperen en de volgende ochtend de resterende kilometers te fietsen.

Bepakte fiets

• 3 liter water
  • Kaart van het Bodenmeer
  • Smartphone

Dag 1: Van Konstanz via Romanshorn, Bregenz en Friedrichshafen naar Radolfzell, ca. 165 km

Romanshorn in Zwitserland

Omdat we alleen het hoognodige hebben meegenomen, was het inpakken snel gepiept en zitten we al op het zadel. Bij bakkerij Menge versterken we onszelf met een stevig ontbijt voordat we om 07.00 uur 's ochtends op pad gaan. Eerste bestemming: Romanshorn.

Als we daar aankomen, wordt het langzaam warmer. Het weer is gewoonweg fantastisch!

Gaißau in Oostenrijk

Na een korte koffiestop zitten we alweer op de racefiets, want we willen vandaag in ieder geval rond de Obersee: Onze bestemming is Radolfzell!

Na een kleine 50 km bereiken we eindelijk het idyllische Gaißau in Oostenrijk. We hebben Zwitserland achter ons gelaten en gaan verder richting Lindau.

Zelfs vanuit het zadel lijken de bergen aan de oever van het meer dichtbij genoeg om aan te raken, prachtig! Een korte stop bij de Bregenzer Ach is altijd de moeite waard. We stapten echter niet van de racefiets af, maar fietsten verder rond de Bodensee.

Bergpanorama
De Bregenz Ach

Na een kleine verfrissing in Friedrichshafen gebeurt het onvermijdelijke: de eerste lekke band na ongeveer 100 km.... Maar de binnenband is snel gerepareerd.

Lekke band in Friedrichshafen
Fietsbuisreparatie in Friedrichshafen

We kunnen nu verder richting Überlingen en Radolfzell. Na 140 km zijn we moe en uitgeput. We fietsen naar de wijk Güttingen en halen een welverdiend diner bij de supermarkt. We hebben ook onze watervoorraad aangevuld in de supermarkt.

Dag 2: Van Radolfzell via Stein am Rhein naar Konstanz, ca. 50 km

Uitzicht vanuit de tent in Güttingen

Goedemorgen!

Na de 160 km van de vorige dag, een koele avond en een ontspannen nacht in de tent, pakken we langzaam in. Aangezien we ook de Untersee willen omzeilen via Stein am Rhein, scheiden ons nog maar zo'n 60 km van Konstanz.

Wangen op de Höri
Ontdek het prachtige schiereiland Höri

Terug op de racefiets fietsen we via Moos, Iznang, Gundholzen en Öhningen naar Stein am Rhein. Dus altijd langs het meer op het officiële Bodensee-fietspad.
We ontbijten in Öhningen voordat we verder fietsen. Ondertussen is het echt een behaaglijke 20 graden.
In Öhningen hebben we de helft van de tweede dagetappe achter de rug, daarna is het nog 30 km terug naar Konstanz.

Aankomst in Konstanz en gebroken derailleurhanger

Bij aankomst in Konstanz is er nog steeds grote schade aan de fiets: de derailleurhanger is afgescheurd!

Maar dat viel gelukkig mee, want we waren weer zo goed als thuis.

Racefietsers op de weg

Samenvatting van de tour:

De tour rond de Bodensee moet je absoluut zelf op een racefiets doen! Uitstekend aangelegde fietspaden, perfecte aanwijzingen en altijd het prachtige meer en de bergen in zicht. De meeste paden zijn geasfalteerd, alleen korte stukken zijn gravel. Daarom is de tocht ook zeer geschikt voor racefietsers.